ATT VÄVA TILLBAKA TRÅDÄNDAR
När du har stickat färdigt ditt projekt, ska du dölja alla trådändar i ditt arbete.Det finns olika sätt att göra det.För att göra det behöver vi ha en tappiserinål, och i det här exemplet använder vi garn i olika färger för att tydliggöra tekniken.
Steg för steg
Om du vill väva tillbaka trådändar vertikalt, ska du göra det på rätsidan av ditt arbete.a- Välj en kolumn med maskor och stick in tapisserinålen bakifrån till framsidan genom mitten av ett "v".
b- Stick nålen, uppåt, tillbaka in i kolumnen med maskor, alternerande över och under de horisontella maskorna.
c- När du har sytt genom några maskor, stick in nålen till baksidan och stick in den i mitten av nästa kolumn med maskor och upprepa samma steg nedåt.
När du har stickat färdigt, stick nålen tillbaka till baksidan och klipp av garnet.
För att väva tillbaka trådändar med kopierade maskor ska du helt enkelt kopiera maskorna.Du kan göra det på rätsidan av ditt arbete på följande sätt:a- Stick in nålen bakifrån till framsidan genom mitten av ett "v".
b- Stick nålen genom ‘’benen’’ av ett "V".
c- Gå tillbaka till första maskan och stick in nålen i samma hål där du började.Kopiera ett par maskor innan du klipper av garnet.
Du kan också göra det på avigsidan av ditt arbete, genom att kopiera de aviga maskorna.a-Börja med att sticka in nålen diagonalt genom två maskor uppifrån och ner.
b- Sticka sedan in nålen genom nästa maska på samma varv och korsa nålen diagonalt ut genom första ‘’kopierade’’ maskan ovanpå.
c-Fortsätt med nästa maska och upprepa dessa steg.
Du kan också väva tillbaka trådändar diagonalt på felsidan av ditt arbete.a-Stick in nålen uppåt i diagonalt riktning genom de aviga maskorna,
b- när du har stickat in tapisserinålen genom några maskor, vänd nålen och sticka in den i motsatt riktning nedåt precis bredvid maskorna som du just använde. Klipp av tråden sedan.