ATT ÖKA MASKOR
Att öka maskor görs för att lägga till nya maskor till ditt arbete. Tekniken används för att forma ditt arbete, skapa textur, eller i spetsmönster…. Det finns olika sätt att öka maskor när du stickar och ökningen kan antingen vara synlig, när du stickar ett spetsmönster, eller osynlig, när du vill lägga till maskor för att forma ett plagg.Ett av de enklaste sätten att öka maskor är i början av ett varv.
Steg för steg
Stick in höger sticka i första maskan såsom du ska sticka den, men släpp maskan inte av vänster sticka. Använd spetsen av höger sticka för att lägga till en ny maska till vänster sticka. Du kan öka så många maskor som du vill, och sedan fortsätta sticka.
Stick in höger sticka i första maskan såsom du ska sticka den, men släpp maskan inte av vänster sticka. Använd spetsen av höger sticka för att lägga till en ny maska till vänster sticka. Du kan öka så många maskor som du vill, och sedan fortsätta sticka.
Stick in höger sticka i första maskan såsom du ska sticka den, men släpp maskan inte av vänster sticka. Använd spetsen av höger sticka för att lägga till en ny maska till vänster sticka. Du kan öka så många maskor som du vill, och sedan fortsätta sticka.
Stick in höger sticka i första maskan såsom du ska sticka den, men släpp maskan inte av vänster sticka. Använd spetsen av höger sticka för att lägga till en ny maska till vänster sticka. Du kan öka så många maskor som du vill, och sedan fortsätta sticka.
Du kan också öka maskor på följande sätt:a- Innan du stickar nästa maska, använd höger sticka för att plocka upp bakre maskbågen, tråden som är lindad om maskan bakom ditt arbete, och placera den på vänster sticka.
Du kan också öka maskor på följande sätt:a- Innan du stickar nästa maska, använd höger sticka för att plocka upp bakre maskbågen, tråden som är lindad om maskan bakom ditt arbete, och placera den på vänster sticka.
Du kan också öka maskor på följande sätt:a- Innan du stickar nästa maska, använd höger sticka för att plocka upp bakre maskbågen, tråden som är lindad om maskan bakom ditt arbete, och placera den på vänster sticka.
b- Sticka den såsom vanligt.c- Fortsätt sticka tills det är 1 maska kvar på varvet, upprepa ökningen. Använd höger sticka för att plocka upp bakre maskbågen, tråden som är lindad om maskan bakom ditt arbete, placera den på vänster sticka och sticka den som vanligt. Nu har du ökat två maskor på varvet.
Ett annat sätt att öka maskor är genom att göra ett omslag.Den typen av ökning skapar små hål, eller ‘’eyelets’’, i ditt arbete.Innan du börjar är det viktigt att bestämma dig var du vill skapa ökningarna-- i mitten, varje två, tre eller flera maskor på varvet...I det här exemplet ska vi skapa hål i början och i slutet av varvet.a- Börja med att sticka en rät maska och gör ett omslag om höger sticka för att skapa en ny maska.
b- Fortsätt sticka på varvet tills det är 1 maska kvar.
c- Gör ett omslag, vik garnet runt stickan för att skapa en ny maska. Sticka sista maska såsom vanligt.
d- Vänd ditt arbete och sticka genom omslagen på samma sätt som genom de andra maskorna. Du kan nu se att det skapas små hål där du gjorde ökningarna.